تبلیغات
شبکه ی لیان - مطالب بهمن 1393

شبکه ی لیان

اعتقادی، فرهنگی، مذهبی، دشمن شناسی و سایبری


بسم الله الرحمن الرحیم



رئیس ستاد اقامه نماز در نشست طرح جهادی اقامه نماز در سفرهای نوروزی گفت: باید تابلوی نماز در جاده‌ها را برجسته کنیم، نماز را در کانکس نخوانید، بلکه در فضای آزاد بخوانید، چون گاهی همین خواندن نماز در جلوی دیدگان مردم سبب هدایت است.

نشست طرح جهادی اقامه نماز در سفرهای نوروزی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز و نمایندگان سازمان‌های وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش، استانداری تهران، شهرداری تهران، راهنمایی و رانندگی، هلال احمر، صداوسیما و میراث فرهنگی در سالن اجتماعات ستاد اقامه نماز صبح امروز (دوشنبه 19 اسفند ماه جاری) در ستاد اقامه نماز برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام قرائتی با اشاره به اینکه حدود نیم میلیون نفر به کار خدمات‌رسانی به شهروندان در ایام نوروز در قالب هلال احمر، راهنمایی و رانندگی و ... مشغول به فعالیت هستند، خواستار اهتمام آن‌ها به اقامه نماز در این ایام شد و گفت: در کنار خدماتی که ارائه می‌دهید، جهت قبله را مشخص کنید، کاری کنید که پرسنل شما نماز از ذهنش نرود، نماز هیاهو می‌خواهد، وقتی رسول خادم در مسابقات کشتی در آمریکا قهرمان شد، سجده شکر کرد و به همه دنیا نشان داد، این اثر سجده شکر او را نه آقای قرائتی و نه همه ائمه جماعت نمی‌توانند داشته باشند.

*فوتبالیست‌ها نماز را در زمین چمن بخوانند

وی با اشاره به اینکه چرا فوتبالیست‌ها نماز را در چمن در حضور تماشاگران نمی‌خواهند، در حالی که اقامه نماز باید با هیاهو باشد نه اینکه نماز در گوشه‌ای از رختکن خوانده شود، افزود: این اقامه نماز است که می‌تواند تنهی عن الفحشا و منکر باشد و تحول در فرد ایجاد کند، مسأله نماز را جدی بگیرید، نماز پرچم اسلام است، امام حسین(ع) می‌توانست در روز عاشورا نماز را در خیمه بخواند، اما آمد در وسط میدان اقامه کرد.



ادامه مطلب


بسم الله الرحمن الرحیم


چه انتظاری صحیح و چه انتظاری غلط است؟

انتظار در لغت به معنای درنگ در امور، نگهبانی، چشم به راه بودن و نوعی امید داشتن به آینده است.[1] در اصطلاح و در فرهنگ اسلام و تشیع، انتظار اصیل و حقیقی، انتظاری است که سبب حرکت، پویایی، عمل و آمادگی وسیع می گردد. ازاین‌رو، در سخنان پیامبر اکرم و امامان معصوم، انتظار را عمل و از برترین عمل‌ها[2] یا عبادت و از محبوب‌ترین عبادت‌ها معرفی کرده‌اند.[3]

انتظار فرج دو گونه است:

1. انتظاری که سازنده، نگه‌دارنده، تعهدآور، نیروآفرین و تحرک‌بخش است؛ به گونه‌ای که نوعی عبادت و حق‌پرستی به‌شمار می‌آید. 
2. انتظاری که گناه، ویرانگر، اسارت‌بخش، فلج‌کننده است. انتظار این چنینی، همان دست‌ بر روی‌ دست ‌گذاشتن، کار نکردن، قبول ظلم و تعدی است. 
این دو نوع انتظار، معلول دو نوع برداشت از ظهور امام موعود است. این دو نوع برداشت، به نوبه خود، از دو نوع بینش درباره تحولات و انقلاب‌های تاریخی ناشی می‌شود. 

انتظار
ویرانگر:
برداشت عده‌ای از مردم از مهدویت و انقلاب امام موعود این است که این انقلاب، صرفاً، ماهیت انفجاری دارد و فقط از گسترش و اشاعه ظلم، تبعیض، اختناق و تباهی، ناشی می‌شود؛ به بیان دیگر، نوعی سامان یافتن است که معلول پریشان‌شدن است؛ وقتی این انفجار رخ می‌دهد که صلاح (خیر و نیکی) از بین برود و حق و حقیقت، هیچ طرف‌داری نداشته باشد، باطل، یکه‌تاز گردد و جز باطل، نیرویی حکومت نکند و فرد صالحی در جهان یافت نشود. در این هنگام، دست غیب برای نجات حقیقت، از آستین بیرون می‌آید. طبق این تعریف، هر اصلاحی قبل از قیام امام عصر محکوم است؛ زیرا، هر اصلاحی، یک نقطه روشن است و تا وقتی که در صحنه اجتماع نقطه روشنی هست، دست غیب ظاهر نمی‌شود، بلکه برعکس، هر گونه گناه، فساد، ظلم، تبعیض، حق‌کشی و پلیدی، در حکم این است که مقدمه صلاح کلی است و انفجار را قریب‌الوقوع می‌کند؛ زیرا، هدف، وسیله را توجیه می‌کند، هر چند وسیله نامشروع باشد. پس در این نگاه بهترین کمک به تسریع ظهور و بهترین شکل انتظار، ترویج و اشاعه فحشا و فساد است! اینجاست که گناه هم لذت و کام‌جویی است و هم کمک به انقلاب مقدس! 

انتظار سازنده:
آیات قرآن، در جهت عکس برداشت بالاست؛ زیرا از آیات استفاده می‌شود که ظهور امام موعود حلقه‌ای است از حلقه‌های مبارزه حق علیه باطل که به پیروزی نهایی اهل حق منتهی می‌شود؛ چنان که خداوند می‌فرماید: «... فإن حزب الله هم الغالبون؛ حزب و جمعیت خداوند، پیروز است».[4] همچنین درباره شکست و نابودی حزب شیطان می‌فرماید: «... ألا ان حزب الشیطان هم الخاسرون؛ بدانید حزب شیطان زیان‌کارانند».[5]
سهیم بودن یک فرد در پیروزی حزب خداوند، موقوف به این است که آن فرد، عملاً، در گروه حق و حزب خداوند باشد. خداوند می‌فرماید: «... فاستبقوا الخیرات أین ما تکونوا یأت بکم الله جمیعاً...؛ در نیکی‌ها و اعمال خیر، بر یکدیگر سبقت جویید. هر جا باشید، خداوند، همه شما را حاضر می‌کند...».[6] وقتی از امام کاظم علیه‌السلام درباره این آیه سؤال می‌شود، آن حضرت می‌فرماید: «ذلک ولله ان لو قد قام قائمنا یجمع الله إلیه شیعتنا من جمیع البلدان؛ قسم به خدا! وقتی قائم ما قیام کند، خداوند، شیعیان ما را از همه‌ شهرها، به دور او جمع می‌کند»؛[7] پس، عمل به نیکی و خوبی و سبقت‌گرفتن، شرط شیعه بودن است و چنین شیعه‌ای می‌تواند جزو یاران امام مهدی علیه‌السلام باشد، نه آنکه گناه‌کار است و برای هیچ‌کار نیکی تلاش نمی‌کند.
بنابراین، امام موعود مظهر نویدی است که به اهل ایمان و صاحبان عمل صالح داده شده است و مظهر پیروزی نهایی اهل ایمان بر حزب شیطان می‌باشد. 
رسول خدا خطاب به اصحاب خود فرمود: «... شما، اصحاب من هستید، لکن برادران من، مردمی هستند که در آخرالزمان می‌آیند، آنان، به نبوت و دین من ایمان می‌آورند، با آنکه مرا ندیده‌اند. هر یک از آنان، اعتقاد و دین خویش را با هر سختی نگاه می‌دارد، چنان که گویی درخت خار مغیلان را در شب با دست، پوست می‌کند یا آتش پردوام چوب تاغ را در دست نگاه می‌دارد. آن مؤمنان، مشعل‌های فروزانند، در تاریکی‌ها، خداوند، آنان را از آشوب‌های تیره و تار (آخرالزمان) نجات خواهد داد».[8]
بنا بر این حدیث، هر چند داشتن ایمان و عمل به احکام اسلام در دوره آخرالزمان، مشکل و سخت است، ولی به همین دلیل است که پیامبر این افراد را برادران خود معرفی کرده است؛ کسانی که به هنگام ظهور امام موعود به یاری او خواهند شتافت، نه آنان که با ترویج گناه و اشاعه فساد، ناخواسته، به گروه شیطان پیوسته‌اند. 

پی‌نوشت‌ها 
1. التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، حسن مصطفوی، جلد 12، ص166. 
2. «افضل اعمال امتی انتظار الفرج من الله عزّوجّل» و «انتظار الفرج من اعظم العمل»؛ کمال‌الدین، شیخ صدوق، ج2، باب55.
3. «انتظار الفرج عبادة»؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج52، ص122.
4. مائده: 56. 
5. مجادله: 19. 
6. بقره: 148.
7. بحارالأنوار، ج52، ص291. 

8. خورشید مغرب، محمدرضا حکیمی، ص278.

منبع: جنبش سایبری 313




بسم الله الرّحمن الرّحیم

     با سلام

     به اطلاع تمامی بازدید کنندگان می رساند شبکه ی لیان مسابقه ی عکاسی ای در دو موضوع «دهه فجر» و «راهپیمایی 22 بهمن» برگزار می کند. علاقه مندان به شرکت در این مسابقه  می توانند آثار خود را در این دو موضوع به رایانامه ی شبکه ی لیان به نشانی lianchannel@gmail.com بفرستند. به بهترین عکس در هر موضوع به قید قرعه مبلغ 100 هزار ریال اهدا می گردد.  مهلت ارسال آثار 23 بهمن 1393 ساعت 12 ظهر.

موضوعات مسابقه:
1: راهپیمایی 22 بهمن
2: دهه فجر

مهلت ارسال آثار:
23 بهمن 1393 ساعت 12 ظهر

تاریخ اعلام نتایج:
از 24 بهمن 1393 به بعد.

شرایط:
هیچ گونه شرایط خاصی تعیین نشده است.

اطلاعات مورد نیاز:
1: نام و نام خانوادگی شرکت کننده
2: شهری که عکس در آن گرفته شده است
3: سن شرکت کننده
4: شماره تلفن همراه برای ارتباط (در صورت برنده شدن).
5: رایانامه(ایمیل)(اختیاری)

     تذکّر: اگر شماره موبایل یا رایانامه خود را اعلام نکنید در قرعه کشی شرکت داده نخواهید شد.


     همچنین صفحه ای جداگانه برای نمایش عکس های ارسالی قرار داده شده است که بازدیدکنندگان می توانند با نظر دادن به عکس ها ما را در بخش «بهترین عکس به انتخاب بازدیدکنندگان» یاری دهند. برای ورود به این صفحه از این پیوند استفاده کنید.




بسم الله الرحمن الرحیم

پرینت نامه رهبری به جوانان غرب توسط دانشجویان ایرانی دالاس تگزاس توزیع شد.






ادامه عکس ها

آیت‌الله صفایی بوشهری مطرح کرد:


نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر افزود : یکی از امیدهای ما در دفاع مقدس فرهنگی، طرح صالحین سپاه است لذا بنده وقت بسیاری را برای این کار می‌گذارم و باید کار علمی، دقیق و اسلام‌شناسانه انجام دهیم.
به گزارش سوک ؛ نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر ظهر امروز در نشست با سرمربیان طرح صالحین استان بوشهر با موضوع سبک زندگی اسلامی با اشاره به ورود ویروس جدید استکبار برای تغییر مزاج معنوی افراد در جوامع اسلامی گفت: کار فرهنگی در ایران ساده‌اندیشانه و ضعیف است و مسئولان باید به داد فرهنگ ایران برسند.

آیت‌الله غلام علی صفایی بوشهری ؛ امام جمعه بوشهر

* سبک زندگی اسلامی یعنی اسلامی زیستن در تمام ابعاد اقتصادی، سیاسی، علمی و فناوری یا مناسبات اجتماعی، خانوادگی، فرهنگی و اخلاقی.

* باید اول اسلام را بشناسیم و لایه‌های اسلام را در تمام ابعاد به جامعه معرفی کنیم ضمن اینکه اکنون این سئوال مطرح است که نظام معرفتی ما چقدر اسلام را به عرصه ملی و فراملی معرفی کرده است؟

* در همین ارتباط وظیفه نخبگان عرصه معرفت است که اسلام را بشناسند و در حوزه مدیریت سبک زندگی وظیفه نظام از جمله دولت، مجلس، قوه قضائیه است که مدیریت اسلامی کند.



ادامه مطلب

"عباس" عکاس مشهور ایرانی که از اعضا برجسته آژانس عکس "مگنوم" به حساب می‌آید یکی دیگر از عکاسانی است که عکس های زیادی از رهبر کبیر انقلاب در روزهای منتهی به انقلاب و پس از آن گرفت.


به گزارش سرویس عکس و تاریخ فرارو، "عباس عطار" که در جهان با نام "عباس" یا "عباس مگنوم" شهرت دارد بین سال‌های 1357 تا 1359 از پشت دوربین عکاسی‌اش به انقلاب اسلامی ایران نگریست و لحظات به‌یادماندنی انقلاب اسلامی را به ثبت رساند و به گفته خودش، برای تاریخ، عکس گرفت.

وی که دانش آموخته رشته مطبوعات و ارتباطات در انگلستان است، در سال‌ 1361 پس از آنکه عکس‌هایش از انقلاب ایران وی را به شهرت رساند، به آژانس عکس «مگنوم» پیوست؛ یکی از معتبرترین آژانس های عکس جهان که توسط عکاس مشهور فرانسوی «هنری کارتیه برسون» به همراه «رابرت کاپا» و تعدادی از عکاسان جنگ تشکیل شده بود و برجسته ترین عکاسان جهان عکس های وقایع مهم سیاسی و اجتماعی دنیا را در آن عرضه می کردند.

عباس بعدها در سفر به ایران مجموعه عکس های خود از حوادث انقلاب را در کتابی با عنوان «روزشمار ایران 2002-1971» منتشر کرد که  علاوه بر عکس‌ها، یادداشت‌های روزانه وی را نیز شامل می شد.

در سالگرد ورود رهبر کبیرانقلاب به میهن و انقلاب اسلامی نگاهی می اندازیم به عکس های این عکاس شهیر از ورود امام خمینی(ره) به فرودگاه مهرآباد، حضور در بهشت زهرا، مدرسه رفاه و تشکیل دولت موقت.


ادامه تصاویر

درباره‌ انگیزه‌های سیاه‌نمایی گسترده علیه اسلام کاوش کنید/ لزوم شناخت مستقیم و بی‌واسطه از دین اسلام



بسم‌ الله الرّحمن الرّحیم

به عموم جوانان در اروپا و امریکای شمالی

حوادث اخیر در فرانسه و وقایع مشابه در برخی دیگر از کشورهای غربی مرا متقاعد کرد که درباره‌ی آنها مستقیماً با شما سخن بگویم. من شما جوانان را مخاطب خود قرار میدهم؛ نه به این علّت که پدران و مادران شما را ندیده می‌انگارم، بلکه به این سبب که آینده‌ی ملّت و سرزمینتان را در دستان شما میبینم و نیز حسّ حقیقت‌جویی را در قلبهای شما زنده‌تر و هوشیارتر می‌یابم. همچنین در این نوشته به سیاستمداران و دولتمردان شما خطاب نمیکنم، چون معتقدم که آنان آگاهانه راه سیاست را از مسیر صداقت و درستی جدا کرده‌اند.
سخن من با شما درباره‌ی اسلام است و به‌طور خاص، درباره‌ی تصویر و چهره‌ای که از اسلام به شما ارائه میگردد. از دو دهه پیش به این سو ــ یعنی تقریباً پس از فروپاشی اتّحاد جماهیر شوروی ــ تلاشهای زیادی صورت گرفته است تا این دین بزرگ، در جایگاه دشمنی ترسناک نشانده شود. تحریک احساس رعب و نفرت و بهره‌گیری از آن، متأسّفانه سابقه‌ای طولانی در تاریخ سیاسی غرب دارد. من در اینجا نمیخواهم به «هراس‌های» گوناگونی که تاکنون به ملّتهای غربی القاء شده است، بپردازم. شما خود با مروری کوتاه بر مطالعات انتقادی اخیر پیرامون تاریخ، می‌بینید که در تاریخنگاری‌های جدید، رفتارهای غیر صادقانه و مزوّرانه‌ی دولتهای غربی با دیگر ملّتها و فرهنگهای جهان نکوهش شده است. تاریخ اروپا و امریکا از برده‌داری شرمسار است، از دوره‌ی استعمار سرافکنده است، از ستم بر رنگین‌پوستان و غیر مسیحیان خجل است؛ محقّقین و مورّخین شما از خونریزی‌هایی که به نام مذهب بین کاتولیک و پروتستان و یا به اسم ملیّت و قومیّت در جنگهای اوّل و دوّم جهانی صورت گرفته، عمیقاً ابراز سرافکندگی میکنند.

این به‌خودی‌خود جای تحسین دارد و هدف من نیز از بازگوکردن بخشی از این فهرست بلند، سرزنش تاریخ نیست، بلکه از شما میخواهم از روشنفکران خود بپرسید چرا وجدان عمومی در غرب باید همیشه با تأخیری چند ده ساله و گاهی چند صد ساله بیدار و آگاه شود؟ چرا بازنگری در وجدان جمعی، باید معطوف به گذشته‌های دور باشد نه مسائل روز؟ چرا در موضوع مهمّی همچون شیوه‌ی برخورد با فرهنگ و اندیشه‌ی اسلامی، از شکل‌گیری آگاهی عمومی جلوگیری میشود؟

شما بخوبی میدانید که تحقیر و ایجاد نفرت و ترس موهوم از «دیگری»، زمینه‌ی مشترک تمام آن سودجویی‌های ستمگرانه بوده است. اکنون من میخواهم از خود بپرسید که چرا سیاست قدیمی هراس‌افکنی و نفرت‌پراکنی، این‌بار با شدّتی بی‌سابقه، اسلام و مسلمانان را هدف گرفته است؟ چرا ساختار قدرت در جهان امروز مایل است تفکر اسلامی در حاشیه و انفعال قرار گیرد؟ مگر چه معانی و ارزشهایی در اسلام، مزاحم برنامه‌ی قدرتهای بزرگ است و چه منافعی در سایه‌ی تصویرسازی غلط از اسلام، تأمین میگردد؟ پس خواسته‌ی اوّل من این است که درباره‌ی انگیزه‌های این سیاه‌نمایی گسترده علیه اسلام پرسش و کاوش کنید.

خواسته‌ی دوم من این است که در واکنش به سیل پیشداوری‌ها و تبلیغات منفی، سعی کنید شناختی مستقیم و بی‌واسطه از این دین به دست آورید. منطق سلیم اقتضاء میکند که لااقل بدانید آنچه شما را از آن میگریزانند و میترسانند، چیست و چه ماهیّتی دارد. من اصرار نمیکنم که برداشت من یا هر تلقّی دیگری از اسلام را بپذیرید بلکه میگویم اجازه ندهید این واقعیّت پویا و اثرگذار در دنیای امروز، با اغراض و اهداف آلوده به شما شناسانده شود. اجازه ندهید ریاکارانه، تروریست‌های تحت استخدام خود را به عنوان نمایندگان اسلام به شما معرفی کنند. اسلام را از طریق منابع اصیل و مآخذ دست اوّل آن بشناسید. با اسلام از طریق قرآن و زندگی پیامبر بزرگ آن (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلّم) آشنا شوید. من در اینجا مایلم بپرسم آیا تاکنون خود مستقیماً به قرآن مسلمانان مراجعه کرده‌اید؟ آیا تعالیم پیامبر اسلام (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) و آموزه‌های انسانی و اخلاقی او را مطالعه کرده‌اید؟ آیا تاکنون به جز رسانه‌ها، پیام اسلام را از منبع دیگری دریافت کرده‌اید؟ آیا هرگز از خود پرسیده‌اید که همین اسلام، چگونه و بر مبنای چه ارزشهایی طیّ قرون متمادی، بزرگترین تمدّن علمی و فکری جهان را پرورش داد و برترین دانشمندان و متفکّران را تربیت کرد؟
من از شما میخواهم اجازه ندهید با چهره‌پردازی‌های موهن و سخیف، بین شما و واقعیّت، سدّ عاطفی و احساسی ایجاد کنند و امکان داوری بیطرفانه را از شما سلب کنند. امروز که ابزارهای ارتباطاتی، مرزهای جغرافیایی را شکسته است، اجازه ندهید شما را در مرزهای ساختگی و ذهنی محصور کنند. اگر چه هیچکس به‌صورت فردی نمیتواند شکافهای ایجاد شده را پر کند، امّا هر یک از شما میتواند به قصد روشنگریِ خود و محیط پیرامونش، پلی از اندیشه و انصاف بر روی آن شکافها بسازد. این چالش از پیش طراحی شده بین اسلام و شما جوانان، اگر چه ناگوار است امّا میتواند پرسش‌های جدیدی را در ذهن کنجکاو و جستجوگر شما ایجاد کند. تلاش در جهت یافتن پاسخ این پرسش‌ها، فرصت مغتنمی را برای کشف حقیقت‌های نو پیش روی شما قرار میدهد. بنابراین، این فرصت را برای فهم صحیح و درک بدون پیشداوری از اسلام از دست ندهید تا شاید به یمن مسئولیّت‌پذیری شما در قبال حقیقت، آیندگان این برهه از تاریخ تعامل غرب با اسلام را با آزردگی کمتر و وجدانی آسوده‌تر به نگارش درآورند.

سیّدعلی خامنه‌ای
1/بهمن/1393